Startpagina > Wandelen > GR57 Ourthe + Sentier du Nord
> De laatste etappe naar Diekirch. Tijdens het eerste deel van deze etappe krijg je misschien wel de allermooiste uitzichten over de Ardennen, met name over de vaak diep ingesneden vallei van de Sauer (Sûre). De laatste kilometers lopen voornamelijk over verharde landwegen, waarna een langzame daling wordt ingezet naar het eindpunt van de route, Diekirch. Daar wacht het gelijknamige gele gerstenat als beloning van het volbrengen van deze tocht.
Eén van de mooiste uitzichtpunten in de Ardennen: Gringlay. Zicht over de vallei van de Sauer, het dorp Bourscheid, Bourscheid-Moulin, de feodale burcht van Bourscheid en... de onvermijdelijke campings.
Langs deze etappe zie je in de herfst een zeer uitbundige paddenstoelengroei. Op de foto links de zeldzame geschubde boleet, een soort die ik tot nu toe nergens anders zag. De zwarte steel en de vlokkige brede hoed (hier zowat 25 cm doorsnede) zijn typisch voor deze soort. De geschubde boleet staat op de Rode Lijst van bedreigde zwammen.
Barchon - Angleur / Angleur - Hamoir / Hamoir - Barvaux / Barvaux - Hotton / Hotton - La Roche-en-Ardenne / La Roche-en-Ardenne - Engreux / Engreux - Gouvy / Gouvy - Troisvierges / Troisvierges - Goebelsmühle / Goebelsmühle - Diekirch

> Ook nu wordt de Sauervallei vanop hoogte gevolgd in het zachte bochtenwerk. Af en toe een paar uitkijkjes op de rivier en het omringende landschap. Het pad loopt uiteindelijk uit op een bocht van de klimmende asfaltweg CR308. Rechtdoor en even later iets dalen op een parallel asfaltwegje om stevig stijgend verder te lopen.
> Zo bereik je een gemarkeerde afslag naar het uitzichtpunt Gringlay. Het is één van de mooiste uitzichtpunten van de Ardennen. Voor jou ligt in een diepe Sauermeander de machtige burcht van Bourscheid, de vallei helemaal dominerend.
> Als kind bracht ik hier decennia geleden mijn eerste kampeervakantie door op 1 van de campings die hier diep in de vallei liggen. De burcht van Bourscheid was toen nog volledig in ruïne. Het dorp rechts boven op het plateau is Bourscheid.
> Even opletten nu. Er mankeren op het volgende deel een paar ‘gele ruiten’. Als het pad een jong dennenbos bereikt neem je het pad rechts vooruit naar beneden. Je kan hier tijdelijk de blauwe bordjes van het lokale wandelpad ‘A’ van de VVV van Bourscheid volgen tot je weer gele ruiten tegenkomt in de buurt van een asfaltweg.
> Het pad zal nu zowat 3 km over asfalt lopen, vooral stijgend. In de buurt van een boerderij links een steenslagweg op die uiteindelijk uitkomt bij de N7, je hoort het drukke autoverkeer al in de verte.
> Al snel weer rechts weg en even na een veebedrijf tesamen met het Sentier Victor Hugo rechts onder een hoogspanningslijn door. Langs een bosrand.
Uitzichtpunt Predigtstuhl
Rotsige passages hoog boven de Sauervallei
Pad nabij Schlindermanderscheid
De laatste kilometers naar Diekirch
20ste eeuwse wegwijzer
A l'amitié de la randonnée
> Weer zigzag omhoog om het eerdere wegje langs de bosrand weer te vervoegen. Even maar want al snel wordt afgedaald in de vallei van de Holzbaach. Na het kruisen van deze beek volgt een stukje oud, licht hellend loofbos.
> Aan de uitgang van het bos links en weer de N7 kruisen. Het zijn de allerlaatste kilometers op de GR57 en ik slenter dan ook relax verder. Door open veld, langs een boerderij en zacht dalend langs rijpe appelbomen de vallei in waar Diekirch ligt. Het pad passeert het militaire museum en komt even later langs de hoofdkerk van Diekirch. Hier eindigt het Sentier du Nord en dus ook GR 57.
Bourscheid
> Het Sentier du Nord en dus ook GR57 passeren niet langs het kasteel, daarvoor had je in Goebelsmühle het Boven-Sûrepad moeten nemen (gele balken).
° Het kasteel van Bourscheid is één van de meest indrukwekkende bouwwerken van Luxemburg. Zoals veel oude burchten gaat de bouw ervan terug tot de 10de eeuw. Voordien waren er al houten versterkingen geweest op dit arendsnest.
° De eerste vermelding van de burcht is terug te vinden in geschriften van eind 11de eeuw. De burcht werd toen bewoond door het geslacht ‘de Bourscheid’ die de vesting tot in de 15de eeuw zou behouden. De burcht is gelegen op de 150 meter hoge Felskuppe, die omspoeld wordt door de Sauer. Naar middeleeuwse kennis van aanvalswapens was de burcht onneembaar. De burcht werd in de 14de eeuw vergroot met een extra ringmuur en binnenin werd een gotisch woonhuis opgetrokken.
°
Met de Franse Revolutie kwam er definitief een einde aan de feodale heerschappij. De slechte economische omstandigheden in het toen verpauperde Luxemburg deden aan het kasteel geen goed. Na 1812 werd de burcht onbewoond en viel ze ten prooi aan verder verval.
°
De ruïnes werden door de Luxemburgse staat in 1972 opgekocht. Wat je nu ziet is het resultaat van doorgedreven restauratie.
°
Op 28 juli 2006 brandde één van de torens af door blikseminslag. De burcht is te bezoeken en er worden ieder jaar tentoonstellingen en andere culturele evenementen georganiseerd.
> Van station Goebelsmühle loopt GR57 verder door de vallei van de Sûre over de asfaltweg. Een paadje loopt al snel links omhoog om de Sauer vanop grote hoogte verder te volgen. Eerst door open landschap dan door meer bos en rotsen.
> Langzaam dalen naar het gehucht Unterschlinder. De Schlënnerbaach over en aan een huis met een op de gevel geleide perenboom, een trappenpad naar de weg N27 nemen. Rechts hier en wat verder een schaduwrijk pad op dat zich af en toe tussen rotsen moet worstelen.
> Diekirch is een terminusstation op een korte spoorlijn maar is vlot te bereiken vanuit Goebelsmühle en andere stations meer noordelijk langs het Sentier du Nord / GR 57. Treinwissel in Ettelbrück. Bevoorrading enkel op eindpunt Diekirch. Campings te Goebelsmühle, Bourscheid (afdalen in de vallei van de Sûre,op 1,5km) en Diekirch.
> Een volgende uitzichtpunt komt er aan, de Predigtstuhl. Om de ‘preekstoel’ te bereiken moet je nog even scherp zigzag-afdalen.
> Er zijn wel meer uitzichtplaatsen die naar een preekstoel werden genoemd, de beroemdste is wellicht die van Noorwegen. Het gaat hier telkens om een vooruitspringende rots. Hier is zelfs een hele stelling aangebracht om te enthousiaste predikers te beschermen.
> Om de bus te nemen, het busstation is kort bij de kerk van Diekirch. Voor de trein wandel je verder zuidelijk naar de Sauer en volg dan de Rue du Gare. Voor een camping: Wandel de brug over de Sauer over en volg het jaagpad
Om na bijna 300 wandelkilometers de emoties door te spoelen bij een frisse pint Diekirch: Overal!
Paddenstoelen onderweg naar Diekirch
Biefstukzwam Porseleinzwam Donkerbruin netpluimpje
> Kortbij lonken nieuwe wandelhorizonten: Loop langs de Sauer naar de brug van Gilsdorf (2 km) om daar het Ardennen-Eifelpad op te pikken (Martelange–Hohe Acht-Monschau–Montcornet). Of je kan daar helemaal verder wandelen over GR 5/E2 naar Oostende, Bergen-op-Zoom of Nice in Zuid-Frankrijk. Of hou het eenvoudiger en wandel het pad dat genoemd is naar de man waar het GR 57-verhaal en dat van het Sentier du Nord mee begon: Maurice Cosyn (Sentier M. Cosyn).
GR 57 Ourthe / Sentier du Nord

Barchon - Diekirch (279 km)