Awenne, waar de fonteinen dienen om melkkruiken te vullen, de melkkruiken om brieven in te steken, en de klompen, 'sabotîs' om de Transardennaise® te wandelen... (vroeger toch).
> Hoewel er ook op deze etappe wat langere asfaltstroken tussen zitten is het best aangenaam wandelen. Het gaat een paar maal steviger op en af, daarbji worden twee mooie dorpen gepasseerd, Masbourg en Awenne, om te eindigen in Mirwart, een dorp dat wordt gedomineerd door een groot kasteel.

> De Transardennaise® vervolgt rechts van de kerk van Nassogne en loopt over een asfaltwegje een rustige vallei in. Eens beneden loopt het links weer zacht omhoog. Hogerop passeer je een paar stroken bos, snel gevolgd door een afdaling met prachtig zicht over het dorpje Masbourg.
> Eens aangekomen bij de asfaltweg die door dit dorp loopt zie je rechts een bron. Ik dacht hiervan een stevige slok water te nemen, maar dat werd me ten strengste afgeraden door inwoners. Met plezier vulden ze dan maar mijn fles met kraanwater. De Transardennaise® gaat dwars door Masbourg. Bij het verlaten van Masbourg, (asfaltweg richting Saint-Hubert) passeer je bij de uitgang van het dorp nog een indrukwekkende hoeve.
Startpagina > Wandelen > Transardennaise®
> Helaas loopt de Transardennaise® nu een hele tijd over deze brede asfaltweg en het gaat flink omhoog.
> Na 1,5 km verlaat je in een bocht het asfalt om rechtsvoor een aanvankelijk parallelle bosweg te nemen op een plek met de naam L'Etoile. Licht stijgend verder, maar het is lekker schaduwrijk. Eens het bos door opent zich een prachtig panorama en het is werkelijk heerlijk wandelen hier, langs een bosrand met mooie uitzichten. Dit cornichepad mondt uiteindelijk uit aan een veldweg. Hier ontmoeten we weer Grote Routepad 14 (witrode markering) en lopen er samen mee rechts een veldweg op.
> Het pad loopt na een tijdje door een wat drassig stuk bos van het Bois du Machi om verderop af te dalen naar de vrij drukke verkeersweg Rochefort – St Hubert. Even naar links om enkele tientallen meters verder rechts via een houten brugje het beekje Hirson (of Linçon) over te wandelen. Tot 2020 vervolgde de wandelroute op dit punt niet rechts maar links richting Awenne. Nu wordt dit dorp echter niet meer gepasseerd, anders een mooi traditioneel Ardens dorp.
> Awenne ligt dus niet meer langs de Transardennaise®. Ik wijk wel even af. Bij de ingang van het dorp is links nog een oude bron met fris drinkwater. In het dorp zelf is een hotel-restaurant. De laatste winkel sloot er begin 21ste eeuw. Prachtig zijn de 8 gietijzeren fonteinen die al 120 jaar verspreid over het dorp staan. Sommigen produceren nog water. Awenne was ooit een bloeiend centrum voor de ambachtelijke vervaardiging van houten klompen (sabots). Op één van de volgende etappes zullen we nog zo'n klompendorp passeren (Porcheresse).
> Terug nu naar het huidige traject van de Transardennaise®. Niet lang na de passage over het houten bruggetje, kom je langs een plek met de naam "La Queue du Chat". Volg tot Mirwart goed de markeringen. Je stijgt gestaag door, een hoogteverschil van zowat 100 meter tot de plek "A Cherbaire". Er volgen nog enkele afslagen, je zet uiteindelijk koers naar de vallei van de Lomme om dan nog licht verder te dalen naar Mirwart. Het dorp heeft nog een hotel-restaurant en is ook qua andere toeristische overnachtingaccommodatie nogal uitgebouwd. Het is echter vooral het historierijke kasteel dat de aandacht trekt. Helaas is het niet te bezoeken. Sinds 2016 staat Mirwart ook op de lijst van Mooiste Waalse dorpen.
Nassogne, kerk
Masbourg, versterkte vierkantshoeve
Dalen naar Masbourg
Awenne, symmetrisch gesnoeide muurperelaars
Slijkerig bospad naar Awenne
Awenne, langs een snelstromende beek (niet langs het huidige traject van de Transardennaise®)