> Na een stevig trekkersontbijt van Ardense hesp en mevrouw Jusseret's huisconfituur in 'La Pommeraie' zijn we klaar voor meer Transardennaise®. De Transardense route loopt gewoon van aan de voordeur verder. Weg uit Sprimont.
> We moeten hier onmiddellijk een keuze maken. Sinds de jaren '10 is het traject van de Transardennaise® tussen Sprimont en Lavacherie grondig gewijzigd. Het nieuwe tracé is veel aantrekkelijker, bijna volledig over onverharde paden maar wel iets langer. Het oude liep via Aviscourt, grotendeels over asfaltwegen.
> Het vernieuwde traject loopt langs de Laval naar het natuurreservaat Orti, waar een aangename rustplek ligt aan een vijver. Over een knuppelpad en voorbij de boomgaard van Orti (met nog meer rustbanken) ga je scherp rechts om dan over een bijzonder aangenaam traject over een voormalige trambedding naar Lavacherie te wandelen. Onderweg kruisen we via de oude trambrug de hier nog jonge Westelijke Ourthe.
> Het gaat rechtuit verder over de grassige voormalige trambedding en het pad loopt uit in een woonwijk, nog steeds rechtdoor verder tot op een verkeersweg waar we links gaan en Lavacherie inwandelen.
> Alternatief: het oude traject klimt even licht en daalt al snel door Aviscourt. Iets later kom je voorbij een begraafplaats. Geen militaire begraafplaats, het is een rustplaats voor ex-krijgsgevangenen. In Saint-Ode was na WO II langere tijd een verzorgingscentrum voor ex-krijgsgevangenen en andere oorlogsslachtoffers. Zoals je op de grafstenen kan zien werden tot voor kort nog doden begraven hier. Meer dan 60 jaar na de vreselijke feiten wordt hier uiteraard nog weinig ter aarde besteld, hoewel er nog heel wat ruimte op dit kerkhof is.
> Licht dalen over meer asfalt naar Lavacherie. De Transardennaise® gaat bij de ingang van het dorp aan een molen voorbij (gebouwen uit 1682, nu klasserestaurant) om dan eerst het riviertje Gottale en dan de Ourthe over te steken. Zo loop je Lavacherie binnen.
> Hier komen de twee alternatieve trajecten weer tesamen. Er zijn in Lavacherie een bakker, een slager en een paar café’s. Ergens moet nog een AD Delhaize zijn, maar ik ben er niet naar op zoek gegaan aangezien ik nog best wat voedselvoorraad heb.
> De kerk (met modern interieur) is meestal open. Het aantal monumenten vertelt dat dit dorp nogal te lijden had onder de oorlog. Om te illustreren dat je in Lavacherie bent, lopen er over het dorp een aantal gipsen koeien rond!
Startpagina > Wandelen > Transardennaise®
> Bij het verlaten van Lavacherie ontmoet de Transardennaise® het Grote Routepad GR 14. De 2 paden zullen samenlopen tot Fourneau-Saint-Michel, 30 kilometer verder. Geelwit en witrood klimmen dus samen Lavacherie uit over een asfaltweg om aan een picknickplek (met meer koeien) links te draaien langs een manege (bewaakt door loslopende koeien... euh honden!). Verderop een monumentale beuk. Het pad loopt omhoog door lariksbos, gedeeltelijk is het pad wat verworden tot een beekbedding.
> Op een open hoogte staat nog een picknicktafel. Mooi uitzicht hier over de Ourthevallei. Wat later passeer je langs de gehuchten Bertifoi en Tonny. In Tonny is een camping, de Transardennaise® passeert er niet langs, kijk op je topokaart. Daarna loopt het pad langere tijd door het bos van Cousin. Na een tijdje volgt een paar maal een scherpe padwissel en even later opent het landschap zich.
> Even opletten om niet in de pinnekesdraad te blijven hangen, de boer hier heeft de schrikdraad wel erg kort bij het struikgewas gehangen. Over een rustig en typisch Ardennenlandschap zie je bij mooi weer zweefvliegtuigen in de lucht hangen. In een lange zigzag daalt het pad naar het beekje Leupont. Even stijgen tot je aan een bosrand de torens van de basiliek van Saint-Hubert uit het groen ziet pieken.
> Wat verder liep ik even verkeerd. Volg de veldweg niet tot het einde want aan een fabrieksgebouw moet je rechts lopen en dan even zigzag om de brug over een brede weg te bereiken. Om de camping van Saint-Hubert te vinden (2 km van de stad) moet je voor het oversteken van de N89 rechts de N848 op (richting Sainte-Ode).
> Verder op de Transardennaise® kom je even later aan de voet van de indrukwekkende frontgevel van Saint-Huberts basiliek. Een bezoek aan dit kerkgebouw is zeker de moeite. Binnenin is het één museum. De basiliek is ’s winters tot 17 u open en ’s zomers tot 18 u. Saint-Hubert is al zowat 300 jaren de bestemming van een aantal langeafstandwandelingen (lees: bedevaarten), komende uit Andenne (70 km) en Lendersdorf (320 km H/T), bedevaarten die ook in de 21ste eeuw nog plaats vinden. Ook het gebouw naast de basiliek oogt indrukwekkend, het is het abtenpaleis.
> Rond de basiliek is een keuze aan cafés, snackbars en winkels. Supermarkten vind je iets verder langs de Transardense Route. De G.T.A.-gids van de Transardennaise® vertelt je alles over de legende van Saint-Hubert en de lokale folklore. Meer info vindt je ook in de toeristische dienst of je kan in de basiliek van Saint-Hubert meer literatuur vinden.
Oude trambedding naar Lavacherie
Krijgsgevangenenkerkhof Aviscourt
Schuilhut in de buurt van Vesqueville
Groot geaderd witje en bosparelmoervlinder
Smal pad langs pinnekesdraad
Lavacherie
De Westelijke Ourthe
Basliekfaçade Saint-Hubert
Praalgraf Sint Hubertus
Dalen naar Saint-Hubert
> Deze etappe loopt aanvankelijk over halfopen landschap, net zoals gisteren. Mooie start door een sinds de jaren '10 nieuw toegankelijk gemaakt wandelgebied. Het tweede deel van de dagtocht loopt dan weer hoofdzakelijk door uitgestrekt bos. Aankomstplaats is Saint-Hubert, bedevaartplaats met een rijke traditie.