> De weg begint wat licht te stijgen en kruist de grotere asfaltweg Vivy - Carlsbourg. Deze weg kruisen en vervolgen in het Bois de Djumè. Zowat 500 meter na de wegkruising passeer je links een overdekte picknickruimte, midden in het bos (Abri brigadier Woirin). Je loopt over brede bospaden verder.
> Wat verder zag ik boswerkers. Ardense trekpaarden sleurden dennenstammen naar een verzamelplek. Het pad verandert enkele malen van richting, maar alles staat goed gemarkeerd. Zo kom je in hooggelegen open landschap. Een goed wegje slingert door de weiden. Hoewel het al eind oktober is fladderen op een klaverveld nog vele vlinders.
> Een heuvel over en afdalen naar Mogimont. Voor je het dorp binnen komt passeer je bronnen. Voorbij de kerk neem je een veldweg die naar Sensenruth leidt. Er zit tussenin nog een stukje van het grote woud van Menuchenet in. Volg zeker niet de witrode markering van GR14, want dit pad loopt niet altijd samen met de Transardennaise® in deze streek.
> De laatste etappe van de Transardennaise® loopt afwisselend door open veld en vooral bos. Het hoogtepunt ligt letterlijk en figuurlijk bij het einde van de etappe. Na 153 km krijg je vanop een uitzichtpunt het schitterende einddoel van deze Transardense tocht in zicht: Het historische Bouillon. Vooraleer deze stad te bereiken zwerven we dus eerst langs nog wat oude dorpen, gelinkt met paden door rustige bossen.
> We zijn weer in het lege gehucht Mon Idée. De N95 over en aan de andere kant van de weg vervolgen door meer bos. In een aanzomende weide zag ik een groep van wel 20 everzwijnen woelen in de aarde. Ze hebben misschien wel een slecht zicht, maar hun reukzin is fantastisch en mijn aanwezigheid werd al snel opgemerkt. De groep stormde een jong sparrenbosje in. De Transardennaise® loopt ook door dat bosje. Spannend, de everzwijnen zijn zo dichtbij dat ik tussen de jonge aanplantingen hun gesnuif en geknor kan horen. Ietsje verder staat op een rottende boomstronk een bosje rode heidelucifer in bloei.
> Het pad, hier erg smal, wordt weer wat breder en loopt door een vochtig stuk bos naar een stille asfaltweg toe. Aan deze asfaltweg moet je links, zowat 2 km deze weg volgen. 't Is hier wel rustig wandelen maar het asfalt is toch een beetje een teleurstelling. Blijkbaar is er niet zoveel andere keuze aan paden, want ook GR14 loopt over deze weg.
Startpagina > Wandelen > Transardennaise®
> Voor je het centrum en de kerk van Sensenruth bereikt, moet ke aan het eerste kruispunt (zitbank) links. Heb je water nodig loop dan nog even door tot de kerk, er is daar een bron. Maar de Transardense route loopt dus links, afdalen en over een mooie afgepaalde veldweg bereik je snel Curfoz.
> Curfoz is het laatste dorp op de Transardennaise®. In dit dorp rechts een wegje op. Deze weg verderop links aanhouden en nog verder links afslaan over een steenslagpad dat naar bos leidt. Aan een T naar rechts en zo kom je bij het uitzichtpunt Auclin.
> Vanop de toren heb je een mooi uitzicht over Bouillon. Op een zonnige dag passeer je hier best in de late namiddag, zo heb je de beste belichting over het dal. De toren is hoog genoeg gebouwd om net over de dennentoppen te pieken. Onnodig te zeggen dat het uitzicht hier fantastisch is. De toren werd gebouwd in 2004 en kostte toen 250.000 €. Tussen 2009 en 2012 was de toren gesloten als gevolg van een brandstichting aan de voet waardoor hij een tijd onstabiel was.
Vuurvlindertje Oranje luzernevlinder Dwergblauwtje Klein geaderd koolwitje
Atalanta (admiraalvlinder) Dagpauwoog Kleine parelmoervlinder
> Aan de Tour d’Auclin komen verschillende langeafstandspaden samen. Uiteraard ook GR 14 en het Rijn-Maaspad (wit golfje), maar daarnaast ook GR 16 Semois, de Trans-Semoisienne en E3, evenals lokale wandelpaden 14 en 15. Hier verlaat het Maas-Rijnpad trouwens definitief het traject van de Transardennaise®. Verkeerdelijk zijn er nog witte golfjes gemarkeerd langs de afdaling naar Bouillon, maar als je het Rijn-Maaspad volgt, moet je vanaf hier GRAE (GR 16) volgen richting abdij van Cordemois, dus niet afdalen naar Bouillon, Rijn-Maas passeert eigenlijk niet door Bouillon.
> Aan de andere kant van de brug volg je naar rechts de Semoisoever tot aan een wegtunnel onder de burcht. Hier verlaat ook GR 14 de Transardennaise®. GR 14 loopt rechtdoor (langs de gemeentecamping op 800 m) naar Corbion en verder naar Sedan en Parijs.
> De Transardennaise® loopt de tunnel in, en eindigt iets verder definitief aan de Pont de France, in het centrum van Bouillon. En daarmee zit de 153 km lange doorsteek van de Ardennen er op.
> In Bouillon vind je alles wat je nodig hebt. Deze stad heeft net zoals het startpunt La Roche-en-Ardenne een lange toeristische traditie. Het VVV-kantoor is trouwens het oudste van de Ardennen, meer dan 100 jaar geleden opgericht. De gids over de Transardennaise® vertelt je alles over Godfried en de rijke geschiedenis van het stadje. Er is geen treinstation in Bouillon, maar er zijn wel regelmatige busverbindingen naar Paliseul, Bertrix of Libramont. Verder zijn er een goede camping (op 800 meter van het centrum, stroomafwaarts langs de Semois via GR 14 richting Corbion) en een jeugdherberg.
> De Transardennaise® zelf is nog niet aan zijn einde. Er volgt een prachtige afdaling om van het plateau in de diep ingesneden vallei van de Semois te komen. De afdaling is gedeeltelijk in zigzagstijl. Halfweg loopt het pad even op gelijk niveau verder om iets later verder in zigzags af te dalen. Zo kom je aan de Pont de Cordemois die je moet oversteken. Het is een heerlijke plek. Voor jou ligt Bouillon en de machtige burcht van Godfried.
> Rondom Bouilllon zijn genoeg fantastische wandelmogelijkheden om je nog een paar weken zoet te houden, maar misschien is het eerst tijd om te crashen op één van de vele terrassen en wat te bekomen na 153 km van de mooie Transardennaise®, precies wat ik deed.
> Einde
Rode zwavelkopjes
Sensenruth
Bois de Djemè
Pad voorbij Mon Idée
Rode heidelucifer (mos)
Enkele late dagvlnders tijdens de herfst, gefotografeerd langs de etappe naar Bouillon