> Startpunt van de 153 km lange Transardennaise® is de Place du Bronze in het hartje van La Roche. Hier vind je de eerste geelwitte markeringstekens van de Transardense Route.
> Van de Place du Bronze even de wegwijzers naar Hives volgen om uit het centrum van La Roche-en-Ardenne te geraken. Aan camping du Vieux Moulin linksaf. Deze camping is prima gelegen voor een snelle start als je eerst nog wil overnachten in La Roche. Het pad loopt hier hard stijgend om uit de Ourthevallei te komen, in feite de enige echte klim op de tocht naar Sprimont.
Startpagina > Wandelen > Transardennaise®
>Eens boven kom je op een wat veenachtig plateau, afgewisseld met weiden. Na een hoogspanningslijn kom je op een kruising van paden, hier loopt de Transardennaise® rechts voor. De route houdt een hele tijd zowat dezelfde (zuidelijke) richting aan.
> Zo kom je in de buurt van het oude dorpje Hives. Voor je de kerk bereikt loopt het pad rechts een asfaltweg op. In Hives zelf is nog een café. Maar de Transardennaise® loopt daar dus niet langs, wel door het gehuchtje Lavaux, langs enkele boerderijen. Je passeert ook een bron hier.
> Verder in zuidelijke richting over een erg rustig landschap van golvende weiden. Bij slecht weer ben je in dit open, hoog gelegen landschap bloot gesteld aan de weerselementen. Wat verder kruis je de asfaltweg Erneuville-Ortho. Je wandelt hier over een traject dat vroeger deel uitmaakte van de Romeinse weg Tongeren-Aarlen.
Op de grafzerk van Henri-Ignace Casaquy staat een vreemde maar o zo toepasselijke bijbelse tekst. Vertaald in het Vlaams :
“Mijn dagen gaan sneller dan een ijlbode; Ze vliegen voorbij zonder enige vreugde." (Job 9:25)
La Roche, Place du Bronze
La Roche-en-Ardenne
Eekhoorntjesbrood Stekeltrilzwam Roestvlekkenzwam Vliegenzwam
Boompuist Kleine stinkzwam Rodekoolzwam
Paddenstoelen onderweg naar Sprimont
> Je bereikt weer asfalt, links daar langs een straat die afgezoomd is met oude beuken en naar het dorpje Cens leidt. Langs een kruis dat werd geplaatst als herinnering dat ook dit afgelegen dorp niet ontkwam aan de pestepidemie in de 17de eeuw.
> Even na de kerk kom je aan een picknicktafel waarbij een bron. De Transardennaise® klimt weer het dorp uit en gaat op het hoogste punt rechts, door een strook bos. Het pad begint sneller te dalen om tenslotte uit te komen aan de watermolen Moulin de Trinval.
> Kort daarna sta je voor de brug over de Ourthe te Wyompont. De eerder genoemde Romeinse weg Tongeren-Aarlen kruiste hier de Ourthe. De brug die je oversteekt is wel niet de originele Romeinse brug. Het pad draait aan de overkant van de oever naar rechts een hol wegje in dat trouw de Westelijke Ourthe stroomopwaarts volgt.
> Net voor je het gehucht Roumont bereikt, draait dat pad een andere historische weg op: De Chaussée Marie-Thérèse. Die leidt je het kleine dorp Roumont in.
> De indrukwekkende kasteelhoeve die je rond draait is in feite het oude relaisstation langs de Maria-Theresiaweg. Deze weg werd onder het regentschap van de Oostenrijkse Maria-Theresia aangelegd rond 1770 om Wenen met Brussel te verbinden. Ook de Franse schrijver-reiziger Chateaubriand moet hier zijn gepasseerd op zijn voettocht naar Brussel. De herberg van Roumont was een belangrijk passagepunt, waarbij paarden werden gewisseld.
> De herberg was gekend onder de naam van de eigenaar, een zekere Casaquy. Helaas is het kasteel-relaisstation niet te bezoeken. Van buitenaf kan je ondermeer nog de paardenstallen zien en tegen de muur van het domein zie je 2 merkwaardige grafstenen, ter herinnering aan Henri-Ignace en Emilie-Marie Casaquy met een merkwaardig opschrift.

> Het pad loopt achter de kerk van Roumont verder en draait licht omhoog naar 520 meter door een strook bos. In de verte hoor je al het autogeraas van de oude snelweg naar Luxemburg, de N4. Vooraleer de N4 te kruisen loopt de Transardennaise® naar links, door meer bos. Zo kom je op de (redelijk drukke) weg Amberloup – Bertogne. Hier rechts en wat verder dan toch onder de N4 door.
> In een lange hoekige zigzag over een combinatie van graspaden en asfalt loopt de Transardense Route verder om na een tijdje uit te komen bij camping Wachirock. Buiten de vakantiemaanden is deze camping blijkbaar enkel tijdens het weekend open. Dus even rechtdoor, gewoon de Transardennaise® blijven volgen.
> We zijn in Sainte-Ode aangekomen. In feite is dit een nieuw gecreëerde gemeentenaam bij de fusies in 1976. Sainte-Ode is dus een samenvoeging van een pak dorpen en gehuchten, waavan het grootste Amberloup is. Om naar Amberloup te gaan moet je links de brug over de Laval over, een belangrijke zijrivier van de Westelijke Ourthe.
> De Transardennaise® loopt echter rechtdoor. Zo kom je in het gehucht Sprimont. De route loopt dus nog even rechtdoor, daalt dan links en stijgt om rechts uit te komen bij de gîte ‘La pommeraie’. Hier bij Geneviève en Denis Jusseret bel ik aan om een nachtje door te brengen in de prettige gîte. De ideale plek bij uitstek om krachten op te doen voor de volgende etappe...
Afdalen in de vallei van de Ourthe
Cens
Cens, pestkruis, herinnert aan donkere tijden in de 17de eeuw, toen de pest hele dorpen van de kaart veegde in de Ardennen
Onderweg naar Cens
Onderweg naar Hives
Chaussée Marie-Thérèse
Roumont, het oude relaisstation
Modderpad in de bossen rond Sainte-Ode