Startpagina > Wandelen > GRP 577
> Deze gemarkeerde doorsteek op GRP 577 van slechts 9 km laat je toe er een mini-Tour de Famenne van te maken. De bewegwijzering is zoals steeds in 2 richtingen en details over deze verbinding evenals een topokaart zijn opgenomen in de topogids. Geen opvallende bezienswaardigheden onderweg maar wel aangenaam wandelen over veel onverharde of licht verharde paden met mooie zichten over de Famenne. Geen cafés of winkels onderweg. Oorspronkelijk was deze verbinding vanaf de jaren '80 onderdeel van GR 57A. Ze maakt sinds 1998 deel uit van GRP 577 en het traject tussen Humain en Sinsin is altijd ongewijzigd gebleven. De heraansluiting met de hoofdroute vindt sinds 2010 wel plaats bij het binnenkomen van Sinsin en niet meer voorbij Sinsin te Le Fourneau.
> Vanuit Marche-en-Famenne dus nog eens over de hoofdroute naar Humain gewandeld om ditmaal in Humain de verbindingsroute naar Sinsin te nemen. (Info Humain zie de etappepagina Marche - Han-sur-Lesse.)
> Bij de afsplitsing tegenover de kasteelpoort, loopt de verbindingsroute rechtdoor langs de kasteelmuur. Er schuilt achter die muur een mooi bomenpark en vijvers. Wat lager, kort voor het verkeersbord dat het einde van de dorpskom aanduidt, links een pad nemen dat al snel drassig wordt. De waterafvoer is hier blijkbaar nogal moeilijk en daardoor ligt alles er nat bij. Verderop stuit je op het riviertje Biron, een hier nog jonge zijrivier van de Lesse.
> Een brugje over de Biron houdt je voeten droog. Aan de andere kant hou je gewoon dezelfde richting aan de hele tijd, meer drassige ondergrond tussen bos en wei. Waar GRP 577 volledig door bos gaat heb je aan je linkerkant een groot schietveld, afgesloten met draadversperring en waarschuwingsborden. Ook de rest van het bos lijkt vooral privé te zijn. Op een T met een breder bospad loop je links, nog steeds langs het schietveld, om wat later op een kruispunt van bospaden te komen. Verder in noordwestelijke richting met een onzichtbare oversteek van de provincie Luxemburg naar Namen.
Serinchamps
>Bij de gemeentelijke indeling onder het Franse regime werd het zakdoekgrote Serinchamps erkent als nieuwe gemeente waaronder ook ondermeer de 'gehuchten' Haversin, Haid, Les Basses en het verdwenen Vérenne vielen. Eigenlijk was Haversin de belangrijkste plaats, wat nog werd geaccentueerd toen rond 1858 de spoorlijn Namen - Luxemburg door Haversin werd aangelegd en dat dorp verder groeide. Stokoud Serinchamps bleef klein en de vraag over de rol van het dorp stelde zich later niet meer aangezien alle dorpen en gehuchten hier in de omgeving sinds 1977 deel uitmaken van de gemeente Ciney. Serinchamps heeft een 19de eeuws kasteel en een mooie 18de eeuwse kerk.
> Op de top van van de heuvel heb je weer mooie uitzichten over de zachte heuvels van de Famenne. Je gaat er al snel rechts na een paar huizen om te dalen naar een beekvallei. Verderop zie je al de verkeerslichten van de oude N4.
> GRP 577 gaat via een tunnel onder de N4 om meteen Grande Sinsin binnen te lopen. Het pad blijft de hoofdstraat door Sinsin even volgen om al snel op de hoofdroute te komen.
> Wat verder kies je voor een noordelijk lopend pad door loofwoud dat na een tijdje over een meer dan 100 jaar oude brug over de spoorlijn Brussel - Luxemburg loopt. Eigenlijk een prachtige passage en geweldig dat de brug er nog ligt, hoewel ze duidelijk nog zeer weinig wordt gebruikt. Aan de andere zijde van de spoorlijn vervolgt de boswegel, hij draait naar links,klimt nog wat verder om korte tijd later een asfaltwegje te bereiken waardoor je op één van de hoogste punten van GRP 577 komt, met de onlogische naam 'Les Basses'.
> Na een licht dalende bospassage door het Bois de la Folie kom je in open landbouwgebied. Langs een groot bedrijf in piscicultuur. De eigenaar van de kweekvijvers is weinig diervriendelijk ingesteld. Hij is er op gebrand om zoveel mogelijk witte en blauwe reigers en aalscholvers, die al eens 'mee komen vissen', te bestraffen door ze af te knallen.
> Je komt bij een kruising van asfaltwegels. Links op enkele honderden meters ligt het centrum van het kleine Serinchamps, maar GRP 577 kiest ervoor om rechts de Chemin de Franc-Lieu te nemen, naar de gelijknamige boerderij. Deze kaarsrechte asfaltweg klimt de hele tijd om dan vlak voor je de boerderij bereikt, links te lopen over een breed onverhard pad.
Genieten van de Famenne vanop de hoogten rond Les Basses
Ruige anjer
Onderweg naar de vallei van de Bironbeek