Startpagina > Wandelen > GRP 577
> Finale van de 170 kilometer lange GRP 577 - Tour de la Famenne. Tijdens deze korte etappe lopen we in een vrij rechte lijn van slechts 11 kilometer van Hotton weer naar Marche-en-Famenne. Onderweg liggen toch nog 3 dorpen langs de wandelroute: Ménil-Favay, Marenne en Verdenne. Wandelen over veldwegen en rustige landweggetjes door een landschap dat eind oktober vlamde van de herfstkleuren. Via het natuurgebiedje Fond-des-Vaulx wandelen we op het einde weer 'de hoofdstad' van de Famenne in, Marche.
> We zijn nu 160 km ver over GRP 577 sinds we vertrokken uit Marche-en-Famenne. Over 10 km zijn we weer op het startpunt. Halfweg naar Ménil passeer je het kruis Jacques Gaillard, zijn naam is als "Jaques Gailard" gespeld op het stenen kruis. De man is hier gestorven in 1850, hij was met een zware zak bloem onderweg van de molen van Hotton naar Menil-Favay en stierf op deze plek een plotse dood op 61-jarige leeftijd Net voor een heuveltop bereik je een picknickbank bij een oorlogsmonument ter ere van parachutisten. Je hebt er prachtig uitzicht over een groene vallei en herfstbossen.
> Over de heuveltop ligt het bebloemde dorp Menil-Favay. GRP 577 loopt langs de kerk en verlaat de asfaltweg - kort na een paar picknickbanken in een bocht - voor een kleiner baantje rechts. Wat verder passeer je langs dit pad een houten kruis. Je loopt al snel Marenne binnen.
Fond-des-Vaulx
> De karstige ondergrond van deze mooie vallei op de rand van de stad Marche-en-Famenne, verraadt dat de smalle kalkhoudende Calestiennegordel hier loopt. In de grotten, die vandaag enkel voor speleologen toegankelijk zijn, zijn sporen van bewoning gevonden die dateren uit het midden-paleolithicum (300.000 - 35.000 v/C), de periode van de neanderthalers.
> De kalkhoudende bodem lokt uiteraard ook zeldzame planten maar de omstandigheden zijn er niet ideaal. Waar vroeger de valleiweg een drukke veedrijfweg was, heeft nu menselijk vee de site recreatief ingenomen: De druk van mountainbikers, wandelaars en barbecuers is er vrij groot.
Hotton
> Het Ourtheplaatsje Hotton dankt zijn toeristische populariteit in de eerste plaats aan de feëerieke ligging bij de rivier en ook door de grotten in de Calestiennegordel. Die grotten 'van duizend-en-één-nacht' werden pas ontdekt in 1958 en de druipsteenformaties zijn er dus niet zo beschadigd dan bvb in Han-sur-Lesse het geval is hier en daar.
> Hotton was in de middeleeuwen afhankelijk van ondermeer de feodale heren van La-Roche-en-Ardenne. Het stadje kreeg als strategisch verkeerskruispunt over de Ourthe ook te maken met de nodige oorlogsmiserie. Er bevindt zich niet zo ver van het centrum een groot kerkhof van gesneuvelde Gemenebest-soldaten.
> Het is nog vroeg, een lage zon die nog maar net aan de herfsthorizon staat. Vertrek vanop de Ourthebrug te Hotton. Even opletten aan de andere oever van de Ourthe want ook GR 57 komt over deze brug. GR 57 slaat links af terwijl GRP 577 gewoon rechtdoor loopt eens je de brug over bent.
> Pas na een paar honderd meter links om op een rustig paadje terecht te komen, aanvankelijk nog even gebetonneerd. Het oude pad verbindt Hotton met het gehucht Menil. Langs notelaars en over de beek Agauche. Het prettige wegje stijgt geleidelijk wat langs hagen en een bosrand en door bos en wei.
> Hotton en Marche-en-Famenne zijn met elkaar verbonden via TEC-bussen, oa nr 11/2. Meer mogelijkheden zijn er met de trein. Beide steden hebben een treinstation en liggen op de spoorlijn Luik - Marloie maar het station van Hotton ligt eigenlijk op 2,5 km van het centrum, te Melreux.
> Zowel in Hotton als in Marche-en-Famenne vind je alle winkels en horeca evenals VVV-kantoren. Geen cafés of winkels in de dorpen onderweg. Twee campings te Hotton, langs de weg van Hotton naar Melreux, op 1 à 1,5 km van het centrum.
> Wil je in Hotton de grotten bezoeken, volg dan bij de brug van Hotton GR 57 ipv GRP 577. Ze liggen langs GR 57, op 2 km van de brug. Check de openingsuren en gidsbeurten vooraf. Keer daarna terug om weer GRP 577 op te pikken bij de Ourthebrug. Info grotten: zie ook op de pagina van GR 57.
> Het asfaltwegje door de Fond des Vaulx eindigt bij een tunnel onder een spoorlijn. Eens de korte tunnel door ben je meteen in Marche-en-Famenne. GRP 577 loopt het stadscentrum door over de hoofdstraat. Voor je het stads- en streekmuseum van Marche-en Famenne bereikt, kom je op de splitsing van GRP 577 met GR 151.
> Hier eindigt onze 170 km lange maar o zo boeiende en afwisselende tocht door de Famenne.
> Zin om na de hoofdroute ook nog wat variante en vervallen trajecten te ontdekke? Lees dan de volgende pagina's.
> Buiten een paar rustbanken zijn er niet echt faciliteiten in Marenne die een wandelaar kunnen interesseren. Het dorp wordt gedomineerd door een enorme kalksteengroeve. Er wordt zo'n 200.000 ton kalksteen afgegraven en vermaald, voornamelijk voor gebruik als beton. Je loopt over de hoofdweg dwars door het dorp, langs de kerk en dan dalend tot een kruispunt (restaurant).
> Rechtdoor hier om een paar honderd meter verder links een kleinere weg te nemen die de dorpskern van Verdenne vermijdt. Verdenne is een dorp waarvan de huizen zijn opgelijnd langs de hoofdweg, vanop GRP 577 zie je mooi de typische straatdorpvorm van Verdenne. Op een laag gelegen kruispunt van paden ga je rechts om door een holle weg weer naar de hoofdweg te klimmen aan de andere zijde van Verdenne.
> Boven neem je deze weg niet maar volg je een prettig graspad dat een hele tijd vrij rechtdoor loopt op de rand tussen jonge boomaanplant en weiden of velden. Het brengt je pas een 2 km verder weer op asfalt, je komt op een V-kruispunt gemarkeerd met enkele bomen, een rustbank en het Croix Noir Bon Dieu. Links hier, het asfaltwegje daalt naar de Fond des Vaulx, een drassige laagte aan de voet van een beboste karstheuvel. Op je rechterzijde kom je langs een speleohut. Wat verder is een grote barbecuehut en zijn er meer rustbanken.
Genieten van de Famenne en van de laatste kilometers GRP 577 in de late herfst.
Onderweg naar Marche-en-Famenne
Onderweg naar Ménil-Favay
Hotton
Vliegeniersmonument Ménil-Favay
Speleohut Fond-des-Vaulx
Laatste kilometer van GRP 577
na de passage door een spoortunnel.