©
Luc Selleslagh 2015 - 2024 Trekkings.be
Eigen tochtindeling
1. Brussel - Huldenberg |
28 km |
2. Huldenberg - Waver - Florival |
23 km |
3. Florival - Jodoigne |
22 km |
4. Jodoigne - Avernas-le-Bauduin |
26 km |
5. Avernas-le-Bauduin - Château de Warfusée |
38 km |
6. Château de Warfusée - Luik |
24 km |
> OK, klaar om er virtueel in te vliegen, we beginnen in Brussel...
Etappe-indeling
> Om de 148 km lange GR 579 'Brussel - Luik' in te delen in dagtrajecten gingen we uit van afstanden tussen 20 en 40 km. Op de etappepunten van onze eigen indeling kan je weg raken met openbaar vervoer. Zoals op de pagina met wandelinfo al is gebleken is het niet mogelijk om de tocht in de delen aan de hand van campings langs de route, tenzij je vrij kampeert onderweg of een uitgekiende planning aanvult met openbaar vervoer. Voor sommige wandelaars zijn dagafstanden van 20 à 35 kilometers misschien wat te veel. Je kan natuurlijk je eigen tocht mits wat puzzelen zelf indelen in kleinere etappes van pakweg 15 à 20 km.
>Eigenlijk wandelden we 148 km hoofdroute + 22 km variant traject via Waver. Dat 'uitstapje' naar Waver kan je overigens perfect combineren tot een luswandeling vanuit Huldenberg. Je wandelt dan eerst over de hoofdroute van Huldenberg tot iets voorbij Pécrot (treinstation), om in het gehucht La Malhaise te kiezen voor het variant traject naar Waver, vanwaaruit je weer naar Huldenberg wandelt over deze bewegwijzerde variant. Volgende etappe pik je weer aan bij Pécrot om richting Luik verder te wandelen. Vergeet niet de route-update te downloaden van de SGR-website, want dit variant traject is sinds 2009 sterk gewijzigd, in de gids vind je dit dus niet.
> Met hoogteverschillen hoef je geen rekening te houden om afstanden te bepalen, het overgrote deel van de route is vlak tot licht golvend, met uitzonderlijk een hoogteverschil tot 50 meter. Het reliëf haalt je wandelsnelheid niet naar beneden. In de stedelijke omgeving van Brussel en Luik zal je wellicht minder snel wandelen.
> We legden de toch af in gescheiden dagetappes, aangezien we als Vlaams-Brabander eigenlijk niet zo ver van deze wandelregio wonen. Daarbij maakten we telkens gebruik van openbaar vervoer, de etappe-indeling is dus vooral gebaseerd op het vlot bereiken van start- en eindpunten. We geven in de etappeverslagen telkens kort aan wat de OV-mogelijkheden zijn.