Startpagina > Wandelen > Tour du Brabant Wallon
> Eindpunt Waver is verbonden per trein vanuit Leuven. Treinverbinding met Brussel via Ottignies. Startpunt Archennes heeft eveneens een treinstation op de lijn Ottignies - Waver - Leuven. TEC-bussen verbinden vele andere dorpen langs onze wandelroute met Waver.
> Winkels en cafés langs het wandeltraject in het centrum van Grez-Doiceau en in Waver. De toeristische dienst van Waver is gelegen in de voormalige kloosterkerk die nu stadhuis is.
> Inmiddels zijn we weer in de vallei van de Pisselot. Aan de hoeve gaan we scherp links tussen de gebouwen, Sentier de la Fraîche Voie. Een vrij wild pad dat ons opnieuw via enkele (smalle!) doorgangen van weide naar weide voert. Lukt het niet om door de smalle doorgangen te geraken dan moet je maar onder de pinnendraad kruipen! Een leuk spel om telkens te speuren waar het pad - dat er soms wat verzopen bij ligt - verder loopt.
> Op het verkeerskruispunt Tout Vent zijn we op zowat 122 meter hoogte, ongeveer 50 meter hoger dan de vallei van de Train. Nog even rechtdoor over de Chaussée om dan in de eerste bocht linksvoor een gekasseide straat te nemen die al vlug gaat dalen. We verliezen snel hoogte. Beneden gaan we 80 meter naar links tot net voorbij het dorpskombord voor Dion-le-Mont, waar we links een buurtpad nemen (Sentier de la Montagne de la Vieille Eglise). Onderweg steken we het beekje Le Pisselet over, een beekje dat even ten zuiden van Archennes rechtstreeks de Dijle voedt. Weer op een verharde weg gaan we rechts tot bij de Notre Damekerk van Dion-le-Mont.
> Links, langs het kerkschip en op het schooldomein links in de Rue de Cure. Even later vervolgen we rechtdoor over het Sentier de la Grippelotte, een pad dat we langere tijd volgen en dat een paar straten kruist, nogmaals over de Pisselet loopt om daarna kort maar sterk te stijgen tot in de gelijknamige straat Rue de la Grippellotte. Op dat punt kondigt rechts een verkeersbord aan dat we aan 22 % gaan dalen. Niet min, we zitten hier dan ook volop in 'de Brabantse Ardennen'. Tijdens de snelle daling passeren we oa een prachtige beuk. Op een T-kruising links over 100 meter en dan scherp rechts over een afstand van 80 meter op de brede weg Rue de la Commone.
> In de gevel van het gemeentehuis is een herdenkingsplaat aangebracht voor de eerste Belgische emigranten naar het Amerikaanse Wisconsin. Enkele oude bomen fleuren het centrum op en ik maak van een net afgelopen begrafenisceremonie gebruik om even de kerk van Grez-Doiceau in te wandelen voor een kijkje. GRP 127 vervolgt door enkele aardige straatjes van Grez-Doiceau die zijn afgelijnd met sfeervolle oude woningen. We komen opnieuw bij de Train en volgen het snel stromende riviertje dit keer rechts over het oeverpad.
> Een oud bord van de Tour du Brabant Wallon herinnert er aan dat het traject uit de jaren '90 hier ook passeerde. Voor de rest is het tracé van de huidige Tour du Brabant Wallon tussen Archennes en Waver volledig verschillend.
> Op het einde van de dorpskern wandelen we rechtdoor (Quai St Michel) over een wegje dat al snel een pal zuidelijk lopende wandelpad wordt. Het loopt op enige afstand parallel met de Train langs de rand van akkergebied. Onderweg links een doorkijkje op de hooggelegen Sint-Maartenskerk van het dorpje Biez aan de overzijde van de Train-vallei.
Grez-Doiceau
> De gemeente Grez-Doiceau (of Graven in het Nederlands) bestaat uit Néthen, Archennes, Bossut, Doiceau, Grez, Pécrot, Gottechain, Gastuche en Biez, naast nog wat andere gehuchten. Drie riviervalleien doorkruisen de gemeente, die van de Train, de Dijle en de Pisselot.
> Zo brengt GR 127 ons Grez-Doiceau binnen. We kruisen het tracé van de voormalige tramlijn Geldenaken - Waver en gaan kort daarna rechts-links dalen over een pad langs een parkje (rustbanken) dat ons voor het eerst bij het riviertje de Train brengt. Links over het oeverpad dat een paar kronkels van de Train volgt. Een straat kruisen, nog even het oeverpad volgen en zo arriveren we na een brug over de Train in het aardige centrum van Grez-Doiceau.
> De geelrode tekens van GRP 127 brengen ons op het gemeenteplein van Grez-Doiceu bij de Saint-Georgeskerk. Bushaltes, cafés, bakker,... Grez-Doiceau heeft alle voorzieningen.
> Net voor die rotonde gaan we links om een in onbruik geraakt deel van de Chaussée de Wavre te volgen, teneinde bij een officiële oversteekplaats te komen over de snelle verkeersweg N25. Deze verbindt de provinciehoofdsteden van Vlaams- en Waals-Brabant met elkaar: Leuven - Waver. GRP 127 gaat aan de overkant rechts verder. Even parallel met de verkeersweg op een gebetonneerd fietspad, 500 meter verder draait de Tour du Brabant Wallon linksvoor langzaam weg van het snelle autoverkeer over een veldweg die hol wordt, de Chemin des Campinaires.

> Op het laagste punt van deze veldweg passeren we enkele sportvelden, waarna we licht stijgen naar een wegensplitsing. Bij het plaatsnaambord 'Grez-Doiceau' nemen we de meest rechtse weg. Die loopt langs een schooltje en bij een rustbank kiezen we op de V-splitsing opnieuw de rechtse tak.
> Na de kruising met een holle weg vervolgen we in het verlengde over het Sentier nr 55, dat ons over een bolle akker boven de vallei van de Pisselot voert. Na de kruising met een verkeersweg vervolgen we nog 100 meter rechtdoor om dan rechts af te slaan in een botanisch paadje, Le Chemin de la Botaniste. Het oude holle wegje heeft de verkavelingsuitbreiding hier overleeft. Onderweg heel wat naambordjes met bomenidentificatie.
> Op het einde kunnen we aan de verkaveling niet langer ontsnappen. Rechtdoor in de Chemin des Glaneurs. Die voert ons naar een kruispunt waar we ongeveer rechtdoor vervolgen over de aanvankelijk gekasseide straat Venelle Notre Dame des Champs. Als het kronkelwegje weer gaat stijgen, wandelen we over asfalt. Het verkeerslawaai van de N25 wordt stilaan hoorbaar.
> Een uitwijking links-rechts voert ons naar een underpass om de drukke expressweg N25 te kruisen. We lopen hier trouwens ook in het spoor van de Promenade du Grand Tour, een bewegwijzerd traject gebaseerd op de processieweg rond pelgrimsoord Basse-Wavre. Een soort van religieuze wandelweg langs kapellen. We volgen over 350 meter de saaie wijkstraat Chemin de Vieuxsart om dan links af te slaan in de gekasseide en haast continu dalende Venelle de Terlongval. Ongetwijfeld ook weer een bijzonder oude weg, vandaag ook nog steeds geïntegreerd in de oude pelgrimsweg 'Le Grand Tour'.

> Beneden steken we via een zebrapad de Chaussée de Huy over en vervolgen we rechtdoor in een wijkstraat. Via een zigzag-traject over meer wijkstraten en buurtpaden, bereiken we wat later de bijzonder drukke verkeersweg N4 (Brussel - Luxemburg). Er is geen oversteekplaats! Zeer voorzichtig en snel kruisen dus en aan de overzijde klimmen naar het oude centrum van Waver. Al snel gaan we weer dalen, naar de vallei van de Dijle die dwars door Waver stroomt.

> Steeds afzakken naar het stadscentrum van de Waals-Brabantse provinciehoofdstad en ook in het centrum rechtdoor. We bereiken uiteindelijk het langgerekte driehoekige plein Place Alphonse Bosch. En zo zijn we ook weer in hartje Waver beland na meer dan 260 wandelkilometers. Waver is immers het begin- en eindpunt van de GR 127 Tour du Brabant Wallon. Een mooie laatste etappe, gans anders dan die van de oude TBW en ongetwijfeld een verbetering door de vele passages door weiden en door de tocht in de mooie vallei van de Train.

> Voilà, point finale. De provincie Waals-Brabant heeft nog weinig geheimen verborgen die we niet hebben ontdekt. Of toch? Op een volgende extra pagina vermelden we nog enkele leuke plekken waar de huidige GRP 127 - Tour du Brabant niet passeert, maar waar de oude Tour du Brabant wel langs kwam...
> Voorbij de kerk van Bonlez dalen we dadelijk linksaf in de Rue d'En Haut tot aan de andere kant van het brugje over de Train. Rechts hier om een tijdlang het prachtige en 's zomers schaduwrijke oeverpad langs de Train te volgen, Le Sentier du Pont de Haute-Bonlez. Op het einde rechts, de Train over en rechts een gebetonneerde straat op.
> Nu even opletten, na amper 15 meter moet je aan je linkerzijde in een gat in de haag een paadje vinden dat een weide inloopt, recht op een solitaire boom af. Een eind achter die boom, ongeveer in dezelfde lijn, vinden we de uitgang van de weide. Er volgen nog een paar weiden via toegangssluisjes en houten trappen. In het verlengde wandelen we over een veldweg langs een grote boerderij. We vervoegen wat later rechtdoor de verkeersweg N243, Chaussée de Huy.
> Eens op hoogte vervolgen we rechtdoor om daarna op de gebetonneerde veldweg (Rue de Bayarmont) links te gaan over 100 meter. Voorbij een paardenpiste dadelijk weer links een graspad op. Dit gaat al snel weer dalen en doet ons wat lager opnieuw op de Rue de Bonlez belanden. We volgen ze dit maal naar rechts door Bas-Bonlez en komen langs de roze gekalkte hoeve 'Ferme de la Basse'. Een mooi ensemble zonder veel historische waarde.
> Verderop wandelen we langs een muuromheining van het enorme kasteeldomein van Bonlez. De verkeersweg gaat wat stijgen en zowat 100 meter voorbij een oud electriciteitshuis gaan we links een parallel bospad volgen. Hier begint een mooi traject dat ons via verschillende heksluizen door weiden gaat brengen.

> We komen een tijd later op een T-kruising met het Sentier de la Glacière, dat we rechts volgen om even later op de Chemin de l'Herbe te arriveren, in het centrum van Bonlez. Naar links hier tot bij de Sainte Catherinekerk van Bonlez (rustbanken), die meestal open is voor een bezoek. Tijd voor een picknickbreak bij de kerk.
> Deze Chemin des Prés Sains volgen we helemaal tot in het gehucht Morsaint. We vervolgen er rechtdoor over een aanvankelijk gekasseide weg, die voorbij een kapel al snel opnieuw overgaat in een graspad. Dit Sentier de Bonlez arriveert een tijd later op de Rue de Bonlez. Links op deze brede betonweg en een goeie 100 meter verder, ter hoogte van het plaatsnaambord Bonlez, nemen we aan onze rechterzijde een trap die verder loop als stevig stijgend paadje (Sentier de Bayarmont) langs de achterzijde van tuinen en bebossing.
> In Archennes volgen we de hoofdstraat van dit typisch straatdorp. Net zoals de meeste Waals-Brabantse dorpen, heeft ook Archennes een zeer lange geschiedenis. Sporen van Romeinse aanwezigheid, een motte en een van oorsprong middeleeuws kasteel zijn daar de bewijzen van. Korte tijd volgen we door Archennes ook een parallelwegje met de hoofdweg, dat langs de administratieve gebouwen en het park van het Sociaal Huis van Grez-Doiceau loopt. Tijdens de vorige eeuw was dit een rusthuis, de hospice de Coullemont. Eveneens aan onze rechterzijde ligt de vallei van het riviertje de Train, die te Archennes is de Dijle mondt.

> Uiteindelijk nemen we na een goeie kilometer schuinlinks een gekasseid, licht oplopend weggetje, dat voor gemotoriseerd verkeer doodlopend is maar niet voor wandelaars. Als pad stijgt het voorbij de laatste huizen van Archennes naar het landbouwplateau. Het wordt een brede maar mogelijk door zware landbouwmachines kapotgereden veldweg die naar een verkeersrotonde loopt.
Onderweg naar Grez-Doiceau: de Chemin des Campinaires
> De laatste etappe van de Tour du Brabant Wallon brengt ons helemaal terug in 'de Brabantse Ardennen'. Voor we na 266 km stappen de Waals-Brabantse hoofdstad Waver weer bereiken, wachten ons best nog leuke trajecten, met name wanneer GRP 127 de vallei van het riviertje de Train volgt of de vallei van de lange Pisselot-beek. Onderweg passeren we achtereenvolgens door de dorpen Grez-Doiceau, Bonlez en Dion-le-Mont. De leukste delen van deze dagtocht zijn wellicht de passages over weiden via hekjes. Goede wandelschoenen komen dan ook van pas op ochtenden met dauw of op een regendag. GRP 127 - Tour du Brabant Wallon dropt ons op het einde via wat verkavelingen en kruisingen met drukke wegen weer op het punt waar we 12 etappes eerder vertrokken: het centrum van Waver.
Dion-Le-Mont
Le Sentier du Pont de Haute-Bonlez
De Train bij Morsaint
Het Kasteel van Piétrebais-en-Grez gaat terug tot de 10de eeuw. De oudste resten zijn ongetwijfeld die van de brede natuurstenen vierkante donjon. De andere gebouwen gaan gedeeltelijk terug tot de 17de /18de eeuw. De opvallende ronde toren is eigenlijk een duivertoren geweest. Enkel lieden van adellijke oorsprong hadden eeuwenlang het voorrecht om een duiventoren te mogen bezitten.
Biez
De Train te Grez-Doiceau
Grez-Doiceau
Pad onderweg naar Dion-Le-Mont
Oeverpad langs de Train bij Bonlez
Waver
Door de vallei van de Pisselot
Venelle Notre Dame des Champs.