Startpagina > Wandelen > Corfu Trail
> Verderop loop ik weer langs oude lijfbomen en voorbij een huis met een palmboom moet ik bij een V-splitsing rechtsvoor vervolgen. Cipressen en meer olijfbomen, sommige olijfboomgaarden zijn echte verzamelingen van verwrongen oude bomen die haast respect afdwingen. We gaan dalen in een vallei.
Door olijfboomplantages in de omgeving van Neohori
Kerk van Potami
Wondklaver
Padmarkering
Veldkapel
Afdalen naar het strand van Agias Varvarias
Door duinen tussen zee en meer
De avond valt over het Korissionmeer
Een gewone brunel met daar rond vliegend een bijvlieg, geen bij maar wel degelijk een vliegensoort. De sluitersnelheid van mijn camera kan niet op tegen de hoge bewegingsfrequentie van de vleugels.
Onderweg naar Agias Varvarias
Kanaal van Potami
16de eeuwse kerk van Lefkimmi
Langs de straten van Lefkimmi
> Rechts de Gardenosrivier over. Op een T bij een doorgaande weg is een café en een winkeltje (open in de zomer). Ik was hier verkeerdelijk een tijd naar rechts gelopen. Je moet op die T dus links en na 550 meter, kort voor Taverne Alexandros, gaan we rechts een sterk stijgend betonwegje op.
> Eerst ben ik echter binnen gelopen bij Taverne Alexandros. Vriendelijke ontvangst, een heerlijke Griekse salade genomen, het ideale maal om in een warm klimaat toch niet met een overvolle maag aan de rest van de dagetappe te beginnen. Bij Taverne Alexandros komen de groenten uit de eigen tuin, evenals de olijven en ook de fetakaas is van het huis. Deze taverne is het gewoon om wandelaars op het Corfu Trail te ontvangen. Er zouden hier ook kamers te huur zijn.
> Pas tegen 15 uur ben ik weer weg na nog wat glazen Griekse wijn (en dat is misschien toch niet zo'n goed idee als er nog kilometers Corfu Trail af te wandelen zijn vandaag). Het betonwegje voor de Taverna dus omhoog lopen. Niet onmiddellijk rechts maar enkele tientallen meter verder pas mee rechts omhoog draaien. Het pad draait en keert wat. Let hier goed op de padmarkering, je moet het hoofdpad volgen dat wat alle kanten uitslingert maar steeds stijgend loopt. Onderweg liggen nog wat afgelegen volkstuintjes die worden bewaakt door honden als de eigenaar er niet is. Die beesten zien dus amper iemand overdag en uiteraard gaat mijn passage dus gepaard met wild gekef en geblaf.
> Als ik een prachtige olijfboomgaard in loop, vlakt de stijging wat uit. Voorbij de olijfbomen kom je langs een huis met hoge betonnen muren. Links en ook dadelijk rechts krijgen we prachtige uitzichten over beide zijden van de zee, het eiland Korfoe is hier bijna op zijn smalst. 50 meter na het huis draait het Corfu Trail rechtsvoor mee met de weg. Nogmaals prachtige uitzichten. Bij een kruising met een andere weg rechtdoor, inmiddels licht dalend. Ook bij volgende kruisingen moet je rechtdoor. Mooi uitzicht over de westkust.
> Zoals de 'Companion Guide' suggereert, is het de moeite om hier even naar links in de olijfboomgaard te wandelen om nog een beter uitzicht te krijgen over de dramatische kustlijn. De afdaling naar het strand over een pad dat is afgelijnd met geel bloeiende brem, is enig mooi. De zilte zee en het zandstrand in het vooruitzicht doen je haast ongemerkt sneller stappen, of is dat gewoon omdat het bergaf is? De volgende uren zullen vooral over de stranden lopen.
> Wandelbroek gewisseld voor zwembroek en het water in! Dat is eind mei toch al warmer dan ik had gedacht. Heerlijk. Echt vakantie. Nog een uurtje in een boek gelezen en relaxen op het strand onder een langzaam dalende namiddagzon. Dan weer verder over het strand op blote voeten.
> Langs de tavernas van Agias Varvaras en nog een heel eind verder. De mensen die op het strand lopen zijn op twee handen te tellen. Het Corfu Trail loopt helemaal door over het strand tot kort voor de monding van een riviertje. Kort daarvoor neem je een pad dat de hoger gelegen dorpsweg van Agios Georgios opzoekt. In dit toeristische dorpje zijn goed half mei nog niet alle zaken open en er is al stevige concurrentie tussen de tavernas om de weinige toeristen binnen te lokken. Het is er dodelijk rustig. In de zomer moet het hier anders een drukte van jewelste zijn, gemeten naar het aantal supermarkten dat hier is gevestigd.
> Het Corfu Trail loopt die hoofdweg parallel met het strand nog een tijd af, langs meer supermarkten en andere toeristische faciliteiten. Pas helemaal op het einde van de nederzetting keer je weer terug naar het strand. Verder wandelen over het strand, een hele tijd. Elke Korfoegids vertelt dat hier ooit opnames plaats vonden voor de James Bondfilm 'For your eyes only'.
> Waar precies je het strand moet verlaten is nogal nattevingerwerk maar zeker niet te vroeg, pas na 30 à 40 minuten wandelen op het strand. Ga rechts de duinen in (dat kan nogal 'ploegen' zijn) en nu moet je een W-N-W-koers volgen zonder duidelijk pad door de duinen en langs veel jeneverbesstruiken en andere bomen die in deze woestijn overleven. In deze droge omgeving groeit buiten helmgras en duizendguldenkruid niet veel. Het is wat raar om zo zonder pad te wandelen maar je moet aanvankelijk zowel de zee (links) als het meer van Korission (rechts) wat van je weg houden. Richtpunt wat verder is de conische hoge berg voor jou. Zo zou je op een soort zandpad moeten stuiten waar duidelijk toch wel meer voetstappen lopen. Volg het in N-W-richting en al snel moet je zo bij een bos komen. Het is nu een duidelijk en breed pad dat door het dichte, opgeschoten struikgewas loopt.
> Even later loop je langs de oever van het Korissionmeer. De nacht komt er stilaan aan en de meeroever lijkt me ideaal om de tent op te zetten. Er zouden hier in sommige periodes massa's muggen zijn maar dat is nu gelukkig niet het geval, enkel veel langpootspinnen. Weer een prettige dag langs het Corfu Trail en gezond moe kijk ik vanuit mijn tent hoe het laatste rozerode schijnsel over het meer verdwijnt en alles in donkerte hult.
> Lefkimmi en zijn urbanisatie liggen nu echt achter ons. De weg voorbij het tankstation volgen we een tijdje om dan de eerste steenslagweg naar rechts te nemen. Lange tijd lopen we nu over een nogal eentonige brede piste. Onder de middagzon is het aanvankelijk nogal heet en stofferig wandelen.
> Links ligt een grassig braak landschap, interessant in de lente om er planten, vlinders en insekten te bestuderen. Ik fotografeerde hier ondermeer een metaalvlinder, bastaardlibel, Sint-Jansvlinder en voor het eerst ook de piramideorchis, alweer een andere orchideeënsoort. Eigenlijk kan je deze vlinders en planten ook wel in België zien, hier op Korfoe komen ze wat talrijker voor.
> Steeds maar op de hoofdweg blijven en verder stijgen, helemaal tot bij een volgende kerk, ditmaal met dubbeltoren. Na deze kerk dadelijk eerste straatje links in en 50 meter verder rechts aanhouden. Het slingerende, licht dalende asfaltstraatje, komt langs nog een kerk die we ditmaal aan onze rechterhand laten. De weg volgen tot bij een wegwijzer die de richting 'Corfu' aanduidt. Daar rechts en zuidelijk dalen tot een grote weg die we naar links volgen (Agias Ekatarinas). Het is een drukke, brede weg die de zuidelijke toegang is naar Lefkimmi voor het autoverkeer vanuit het noorden. Niet meteen een interessant stuk van ons wandelpad. Zo bereiken we weer de grote ringweg rond Lefkimmi. Voorzichtig oversteken en linksvoor de weg nemen die langs een Jetoil-tankstation loopt.
> Het kanaal over en dadelijk rechts de oever even volgen. Na minder dan 100 meter links een straatje in. Dat volg ik een tijdje, ook als het wat gaat kronkelen. Uiteindelijk kom ik op een T-kruising waar ik links moet, weer tot op de hoofdstraat. We zijn hier in hartje Lefkimmi, een levendig dorp, of is het een stad? Links liggen meer tavernes en winkels maar het Corfu Trail gaat rechts de hoofdstraat op om stijgend langs de 'Church of the blessed Virgin' te lopen. De kerk is een van oorsprong 16de eeuw gebouw, vertelt een toeristisch bord.
Markeringstekens zijn soms onderhevig aan vandalisme, vaak door jagers
> De eerste volledige dag op het Corfu Trail en er zit vanalles in deze etappe. Olijfboomgaarden en veel lentenatuur maar ook de passage door de tweede grootste nederzetting op Korfoe, Lefkimmi. Voor en na dit uitgestrekte dorp is het wat oninteressant wandelen maar naarmate de wandeldag vordert, wordt het er alleen maar mooier op. Weidse uitzichten over de zuidelijke kliffen en stranden, een lange passage over stranden en tot slot een wat avontuurlijke tocht door wat haast een zandwoestijn lijkt, om zo te arriveren bij het grootste meer van Korfoe, Korission.
> Bevoorrading, tavernas, winkels en andere voorzieningen onderweg in Lefkimmi en Agios Georgios en ook beperkt in de buurt van de kruising met de Gardenosrivier. Taverna Alexandros, in de buurt van Gardenos is een prima stop voor een maaltijd.
> Rond 7 uur is het al volop licht in mei, vroeger dan ik dacht. Op tijd weg, ik had geen zin in een eventuele confrontatie met de eigenaar van de grond waar ik zo maar mijn tent had neer gepoot. Verder langs dit stille graspad, van alle zijden in het gezelschap van vogels die de nieuwe dag welkom fluiten. Er zit niet veel anders op dan bij zoveel vrolijkheid zelf mee te fluiten.
> Ik raak niet uitgekeken op de schitterende oude olijfbomen en de wilde natuur. Bij een huisje met één verdiep op moet je nog 150 meter verder naar links. Na 50 meter op dat pad terug links een ander paadje op dat dadelijk bij een brugje komt. Let goed op de padmarkering hier! Een noordelijke richting aanhouden en op een T-kruising rechts de steenslagweg op, licht stijgend. Nu weer een hele tijd het hoofdpad volgen dat af en toe wat bocht.
> Niet de minder gebruikte paden nemen. Links na een tijdje en hier loop ik door meer open gebied met veel lentebloemen en een massa vlinders die rondfladderen in de beginnende warmte. Verderop loop ik een tijd langs een lange afspanning (afvalplaats?). Uiteindelijk komen we op de ringweg die rond het centrum van Lefkimmi loopt. Voorzichtig oversteken en rechtdoor. Op de volgende wegkruising links naar het centrum van Melikia. Dit is het eerste dorp van een kluster van 5 in elkaar overlopende dorpen die tesamen de grootste inwonersconcentratie op Korfoe vormen, na de hoofdstad Corfu zelf uiteraard. Langs een paar cafés, een dorpspleintje met rustbankje en een 'mini-market' waar ik even binnen loop voor inkopen.
> De draaiende hoofdweg daalt naar het kanaal van Potami. 'Het enige kanaal van Korfoe' vertellen toeristische brochures. In feite is het een gekanaliseerde rivier, ze had enig economisch belang eeuwen geleden. Vandaag liggen er geen handelshuizen maar cafés en tavernes langs de kade. Ben je hier 's middags dan is dit misschien wel een goede stopplaats. Voor mij was het nog wat te vroeg om al aan het dineren te slaan.